13 Jun 2010

KAD KREDIT KEPERLUAN ? @ SEKADAR MENUNJUK

Ramai yg beranggapan memilikki kad kredit akan membawa seseorang terjerumus ke dalam kehutangan yg serius. Itu pendapat masing-masing yg memakainyer. Tidak diketahui sebab-sebab utama mengapa KAD KREDIT sangat penting bagi seseorang. Selama ini kt sering dengar tentang keburukan "duit plastik" tersebut. Tetapi hr ni saya nak berkongsi beberapa perkara asas sebelum anda ingin memilikki "duit plastik" tersebut.

1.Mesti mengetahui kos tersebunyi untuk diatas pemilikkan kad tersebut. Selain dari bayaran yuran tahunan pastikan anda mengetahui lain-lain kos.
2. Pastikan bayaran semula penggunaan kad tersebut dibuat tepat pada masa yg telah ditetapkan (JGN LEWAT). ingat lewat lebih 2 kali setahun akan menyebabkan anda terpaksa menangung kos yg lebih tinggi dari bayaran yuran tahunan.
3. Had limit penggunaan hendaklah  tidak melebihi dari yang dihadkan. Hampir 5% cas dikenakan bagi penggunaan lebih limit.
4. Kad Hilang. bayaran kad hilang dikenakan berbeza-beza mengikut bank.
Pastikan anda mengetahui langkah-langkah yang perlu diambil apabila kad anda hilang @ dicuri demi memastikan kad kredit yang hilang tidak digunakan oleh orang lain.


PILIHAN DITANGAN ANDA BUATLAH PILIHAN BIJAK DEMI MASA DEPAN ANDA SEKELUARGA


1 ulasan :

  1. salam,

    kalau 10-15 tahun lepas, kad kredit memang menjadi kebanggaan lebih2 lagi bila nak tunjuk depan rakan masa berbelanja.. Sekarang nak apply kad tak susah, memadai pendapatan tahunan purata sekitar 28 ribu sahaja (basic RM1500 + elaun + bonus + kerja lebih masa)dapat jumlah penuh dalam penyata tahunan. Ada bank, minimum limit bawah daripada itu pasal persaingan..

    Sekarang dah jadi talian hayat bagi sesetengah orang waktu tak disangka2 kad kredit diguna renew roadtax insuran kereta, bayar minyak time cash untuk beli brg lain, beli keperluan lain yg takde dalam bajet list bulanan dan mcm2 lagilah...

    Masalahnya hutang tu tak habis2 gak walau diguna 10 dibayar 20.... mungkin interest kut.. Apapun, macam kita guna hp... ada kedit dapatlah buat call.. so kita takde masalah bil tertunggak.. kalau kita guna post paid, maksudnya kena lagi tanggung bil tambahan selain api, air, astro, loan dan mcam2...

    BalasPadam

JOM KOMEN DISINI

IKLAN @ mffzone

Related Posts with Thumbnails